Registratie van een verzoek om internationale bescherming voor een niet-begeleide minderjarige vreemdeling (NBMV)

De registratie van een verzoek om internationale bescherming voor een NBMV loopt parallel met de registratieprocedure voor volwassenen.

De aanwezigheid van elke NBMV op het Belgische grondgebied moet worden gemeld aan de Dienst Voogdij  aan de hand van een signalementsfiche. Elke overheid kan het signalement uitvoeren (politie, gemeente, comité voor bijzondere jeugdzorg), maar ook een advocaat of een particulier. De NBMV kan zich ook spontaan bij de Dienst Voogdij aanbieden om zijn aanwezigheid op het Belgische grondgebied te melden. De Dienst Voogdij identificeert de NBMV en als de jongere de voorwaarden vervult wordt een voogd aangewezen.

Indien de jongere nog niet gemeld werd aan de Dienst Voogdij of als de DVZ van oordeel is dat de signalementsfiche onvolledig is, zal de DVZ op het ogenblik van de registratie van het verzoek een (nieuwe) signalementsfiche opstellen en, desgevallend, de jongere signaleren aan de Dienst Voogdij.

In de signalementsfiche worden verschillende essentiële gegevens over de jongere opgenomen (familieleden in het land van oorsprong en/of in Europa, reisroute, vluchtmotief, …). Bovendien kan er op dat moment twijfel over zijn minderjarigheid worden geuit. Deze twijfel wordt meegedeeld aan de jongere. De Dienst Voogdij organiseert dan op een later tijdstip een medische test, bestaande uit een röntgenonderzoek van de pols, het gebit en het sleutelbeen. Na ontvangst van de testresultaten beslist de Dienst Voogdij of de jongere de voorwaarden vervult om als NBMV te worden beschouwd. De Dienst Voogdij brengt de Dienst Vreemdelingenzaken vervolgens op de hoogte van deze beslissing.

Procedure indien er reeds een voogd is aangewezen.

Als er al een voogd is aangewezen en zijn pupil heeft nog geen verzoek om internationale bescherming ingediend, kan de voogd beslissen dit alsnog te doen. De voogd kan ook een volgend verzoek om internationale bescherming indienen voor zijn pupil.

Om de registratie zo vlot mogelijk te laten verlopen, dient er een afspraak gemaakt te worden.

Om een afspraak te maken, dient de voogd een mail te sturen met een datumvoorstel naar asylum.minors [at] ibz.fgov.be ( )asylum.minors [at] ibz.fgov.be, met vermelding van de identiteit en het OV-nummer van de pupil.

De aanwezigheid van de voogd is vereist tijdens de registratie van het verzoek om internationale bescherming.

Het is belangrijk dat de minderjarige al zijn identiteitsdocumenten meebrengt naar deze afspraak.